Arn Magnusson imao je tek dvadeset sedam godina, a već je bio ugledni veteran među križarima u Svetoj zemlji. Mnogo se toga dogodilo tijekom tih deset godina otkako je protjeran iz Arnäsa u Zapadnom Götalandu nakon zabranjene veze sa svojom voljenom Cecilijom. Sada je njegova zadaća, kao gospodara utvrde i garnizona u Gazi, da provodi zakon i red u okolici. Tijekom vremena odslužila je i Cecilia svoju kaznu u samostanu Gudhemu. Unutar samostanskih zidina vladala je zla i stroga glavarica Rikissa, a izvan njih trajala je krvava borba za vlast između kraljevskih loza Sverkera i Erika. Cecilia je svaki dan molila za čudo da preživi zlostavljanja majke Rikisse te da se Arn živ vrati kući...
Vitez templar drugi je dio iznimno popularne povijesne trilogije o dobu križarskih pohoda, dinamična je priča u kojoj su isprepliču činjenice i mašta o križarskim pohodima u Svetoj zemlji, i koja je uspješno prenesena i na filmsko platno.
Arn Magnusson stigao je u Svetu zemlju oko 1170. godine, kada je europska kolonizacija ondje trajala već više od stoljeća i pol, a Prekomorje, područje koje su Franci nazivali Outremer, bilo prilično dobro organizirano. Outremer nije bio država, nego savez manjih kraljevstava i grofovija, primjerice male kneževine Antiohije, grofovije Tripoli i Jeruzalemskoga Kraljevstva.
Tri su kategorije europskih križara bile stalno prisutne u Svetoj zemlji - vitezovi templari, vitezovi ivanovci i franački kolonizatori, koji su ondje željeli steći nove grofovije i barunstva jer su imali mnogo braće s kojom su morali podijeliti već prilično usitnjeno franačko kraljevstvo.
Upravo medu tim okupacijskim snagama počeo se razvijati odnos prema muslimanskim neprijateljima drugačiji od onoga za koji se zauzimala papinska propaganda. Europljani su brzo uvidjeli da su se susreli s kulturom koja im je u svakom pogledu nadmoćnija. U prirodnim znanostima, matematici, graditeljstvu, geometriji i astronomiji, u medicini, gastronomiji, arhitekturi, čak u tehnici ratovanja, muslimanski je neprijatelj u početku bio superioran. Napredniji su bili čak i u higijeni, koja je ljudima iz hladnijih krajeva bila potpuno strana.
Ubrzo su došli i svjetovni kolonizatori, te prihvatili lokalni jezik, odijevali se kao i domaće stanovništvo i s njima sklapali brakove. Velik dio bliskoistočnog stanovništva bio je kršćanski, ali to prvi europski križari nisu znali iskoristiti. U svome Svetom ratu, na putu do Jeruzalema, nemilice su ih ubijali.
Vitezovi templari i ivanovci nisu se, naravno, bračnim vezama povezivali s lokalnim stanovništvom jer su bili prisegnuli na siromaštvo, služenje i krepost. Ivanovci, koji su počeli kao bolnički red, postupno su usvajali medicinska znanja naprednijeg neprijatelja. Čak su i vitezovi templari, kojima su zbog čestih ozlijeda pri vježbanju i u bitkama trebali spretni kirurzi, ubrzo u svoje utvrde počeli primati samo arapske liječnike.
Muslimanima su vitezovi templari bili najljući neprijatelji i u poslovnom životu. Templari su ubrzo stvorili prvi svjetski bankarski sustav, organizaciju koja je jug Arapskoga poluotoka i Indiju povezivala s Venecijom i drugim europskim gospodarskim centrima. Na Sredozemnom moru imali su vlastitu flotu, a za karavane kroz pustinju unajmljivali su beduine.
Za već učena i znanja željna Arna Prekomorje je bilo ocean novih spoznaja. Vitezovi templari nisu bili tek najbolje organizirana vojna sila - razvili su i vlastitu umjetnost građenja, imali su utvrde koje su vladale cijelom sredozemnom obalom, od južne Turske sve do Gaze, vodili su vrlo razvijenu trgovinu i stvorili pravu bankarsku organizaciju te ubrzo stali upravljati golemim bogatstvom. K tomu usvajali su nova znanja iz filozofije, politike i prava, koja će im mnogo godina poslije, pri povratku kući, biti itekako korisna.
S ljudima kao što su bili Arn Magnusson, grof Ravmond od Tripolija i baruni Ibelin, Saladin je najviše pregovarao o miru te u svojevrsnoj trgovini postigao povijesni kompromis. Internacionalizacijom grada i dozvolom da pripadnici svih religija slobodno posjećuju svoja svetišta, riješeno je pitanje Jeruzalema. To političko rješenje i danas se, gotovo devet stotina godina poslije, čini kao najrazumnije. No, fanatični kršćani u Jeruzalemskom Kraljevstvu, željeli su nešto drugo.
A kada su naposljetku poveli suludi rat, izgubljeno je cijelo kršćansko Prekomorje. Oni koji su preživjeli, donijeli su u Europu veliko kulturno blago i bogate spoznaje. Bio je to početak razdoblja procvata, koji zovemo renesansa, a za Arna početak novoga kraljevstva u njegovoj domovini - Švedske.