Ovaj priručnik nastao je kao plod dugogodišnjeg rada i iskustva koje je grupa logopeda stjecala kroz rad s djecom u vrtićima grada Zagreba. Namijenjen je prvenstveno roditeljima, kako bi im pomogao u odgovorima na pitanja ili nedoumice vezane za jezično-govorni razvoj djeteta te ih usmjerio u daljnjim postupcima.
Autorice: Danica Andrešić, Nada Benc Štuka, Neda Gugo Crevar, Iva Ivanković, Vesna Mance, Iva Mesec, Maja Tambić
Autorice, priznati logopedi s višegodišnjim iskustvom u radu s poremećajima glasa, jezika i govora u predškolskim ustanovama, na iznimno stručan, ali jasan i popularan način upoznaju javnost s osobitostima urednog jezično-govornog razvoja te kako prepoznati moguća odstupanja u predškolskoga djeteta. Autorice, također, primjereno i jasno daju upute roditeljima kako spriječiti eventualne poremećaje te kako postupati u komunikaciji s djetetom u kojeg se određen poremećaj već pojavio.
Priručnik se sastoji od osam poglavlja u kojem svaka autorica - profesor logoped, daje prikaz urednog razvoja i opis parametara na koje treba obratiti pažnju kako bi se odstupanje u razvoju glasa, jezika i govora zapazilo na vrijeme i kako bi dijete pravodobno bilo upućeno na logopedsku terapiju.
prof. dr. sc. Draženka Blaži, logoped
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Svojim stručnim savjetima autorice upućuju roditelje kako djelovati.
Mr. sc. Ana Dembitz, logoped
Fonijatrijski centar – ORL klinika, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
SADRŽAJ
Predgovor
1. RAZVOJ JEZIKA I GOVORA OD ROĐENJA DO SEDME GODINE (Iva Mesec)
2. POREMEĆAJ IZGOVORA (Nada Benc Štuka, DV Grigor Vitez)
3. JEZIČNE TEŠKOĆE (Nada Benc Štuka, DV Grigor Vitez)
4. POREMEĆAJI RITMA I TEMPA GOVORA (Danica Andrešić)
5. POREMEĆAJI GLASA (Vesna Mance)
6. OSOBITOSTI JEZIKA I GOVORA DJECE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU (Iva Ivanković)
7. OŠTEĆENJE SLUHA U PREDŠKOLSKE DJECE (Neda Gugo Crevar)
8. RAZVOJ PREDVJEŠTINA ČITANJA I PISANJA (Maja Tambić)
PREDGOVOR
Ovaj priručnik nastao je kao plod dugogodišnjeg rada i iskustva koje je grupa logopeda stjecala kroz rad s djecom u vrtićima grada Zagreba.
Namijenjen je prvenstveno roditeljima, kako bi im pomogao u odgovorima na pitanja ili nedoumice vezane za jezično-govorni razvoj djeteta te ih usmjerio u daljnjim postupcima. Namijenjen je i odgojiteljima, pedijatrima i ostalim stručnjacima - osobama koji su u neposrednom kontaktu s djecom i ne bave se isključivo govorom, ali su u prilici promatrati i pratiti djetetov cjelokupni razvoj te uočiti zaostajanja i teškoće koje ono možda ima i na području jezično-govornog razvoja.
Ne moramo biti stručnjaci kako bismo uvidjeli koliko je važan predškolski period djetetova razvoja. Tada se stvaraju bitni temelji za daljnju nadgradnju. U relativno kratkom vremenskom periodu života dijete treba ovladati motoričkom domenom svoga tijela i govorom, doseći određenu razinu spoznajnog, socijalnog i emocionalnog razvoja. Sva područja djetetova razvoja međusobno se isprepleću i u određenoj mjeri utječu jedno na drugo.
Treba imati na umu da svako dijete ima svoju individualnu razvojnu liniju, no bitno je znati do koje mjere ta linija može odstupati, kada neko odstupanje procijeniti kao zaostajanje ili teškoću, pa sukladno tomu, kada i kako pomoći djetetu u ublažavanju i/ili uklanjanju teškoća.
U ovom priručniku s logopedskog stajališta promatramo jezično-govorni aspekt djetetova razvoja. Poznato je da je govorno-jezična komunikacija svojstvena isključivo ljudskoj vrsti. Govor je optimalan i najučinkovitiji način primanja i prenošenja informacija, usvajanja novih znanja, sredstvo socijalizacije. Koliko je bitan kazuje činjenica da je danas skoro nemoguće izdvojiti segment života i djelovanja čovjeka u kojem govor i jezik nisu bitan aspekt djelovanja i pokretači razvoja. I danas, bez obzira na napredak tehnologije, govor ipak ostaje osnovno sredstvo komunikacije među ljudima.
Uredno razvijen govor i jezik preduvjeti su za primjeren razvoj djeteta, za njegovo uspješno školovanje i profesionalno opredjeljenje, a kasnije i za stručno napredovanje. Stoga je naš priručnik doprinos da djetetu najbliži - roditelji, pedijatri i odgojitelji u vrtiću, budu što bolje i na jednom mjestu informirani o procesu ranog govorno-jezičnog razvoja, o poremećajima koji mogu pratiti taj razvoj, mjerama prevencije i važnosti ranog uočavanja teškoća te po potrebi pravovremenog uključivanja djeteta u odgovarajući oblik terapije.
Autorice: Danica Andrešić, Nada Benc Štuka, Neda Gugo Crevar, Iva Ivanković, Vesna Mance, Iva Mesec, Maja Tambić
Urednice: Danica Andrešić i Nada Benc Štuka
preuzeto: Planet Zoe