Knjiga uvodi čitatelja u teorijske osnove kvalitetne škole te opisuje put stvaranja u praksi škole koja se može nazvati kvalitetnom školom - školom u kojoj svi nastavnici i učenici mogu zadovoljiti svoje osnovne potrebe, a to je uvjet koji svakom učeniku osigurava kvalitetan rad i uspjeh u školovanju. Knjiga je namijenjena svima koji se žele upoznati s teorijskim osnovama i izgradnjom kvalitetne škole - pri čemu se misli na sve oblike institucijskoj i vaninstitucijskog organiziranja odgojno-obrazovnog rada. (Najnovije, izmijenjeno izdanje knjige Kvalitetna škola: škola bez prisile sadrži izmjene koje je autor unio nakon što je ključni termin teorija kontrole zamijenio terminom teorija izbora.)
Iz knjige
Gotovo svi ljudi imaju pogrešne zamisli o poučavanju. Pod "svi" podrazumijevam i obične ljude, ali i nastavnike i roditelje, prosvjetne vlasti, članove školskih vijeća, političare, pa i sveučilišne profesore koji pripremaju buduće nastavnike. Oni ne shvaćaju kako je biti uspješan nastavnik možda najteže zanimanje u našemu društvu.
Prije no što objasnim zašto je tomu tako, objasnit ću što podrazumijevam pod uspješnim poučavanjem. Uspješan nastavnik jest onaj tko uspije uvjeriti ne polovicu ili tri četvrtine nego sve svoje učenike da u školi kvalitetno rade. To znači da rade punim kapacitetom i da se ne "naslanjaju na lopate" kao mnogi. Mjerila neuspjeha škola o kojima se naširoko govori, primjerice, broj ispisanih, sabi ispitni rezultati te nezainteresiranost za upit teških predmeta poput matematike i prirodnih znanosti, posljedica su činjenice da se učenici ne trude kvalitetno raditi. Nastavnici koji sustavno uspijevaju navesti svoje učenike na kvalitetan rad, nedvojbeno su uspješni u najtežem poslu na svijetu.